Longboard

En longboard är en typ av skateboard, men den har flera distinkta egenskaper som skiljer den från en traditionell skateboard. Med sin längre bräda och ofta större hjul är longboards designade för stabilitet och smidig åkning snarare än trick-orienterade skateboardkulturer. Longboards varierar i storlek från cirka 90 cm till över 150 cm, vilket gör dem längre än en vanlig skateboard som normalt ligger på runt 70–80 cm.

Longboardens huvudsakliga syfte är att erbjuda en smidig och avslappnad åkning, ofta kallad ”cruising”. De större hjulen och det bredare avståndet mellan truckarna gör att åkaren kan rulla längre sträckor med minimal ansträngning, även på ojämna ytor. Det är vanligt att man ser longboardåkare på stadsgator eller i parker, där de glider fram med eleganta, svepande rörelser. Longboarding är också populärt för downhill-åkning, där åkaren åker nerför branta backar i hög hastighet, ofta i hastigheter över 80 km/h.

Förutom cruising och downhill finns det andra discipliner inom longboarding, såsom freeride och freestyle, som involverar tekniska trick och svängar. Detta visar på longboardens mångsidighet och breda tilltal för olika typer av åkare.

Vad är longboard?

Historia och utveckling av longboard

Longboardens ursprung är intimt förknippat med surfingens historia. På 1950-talet, i framför allt Kalifornien och Hawaii, ville surfare ha ett sätt att få känslan av att ”surfa på land” när vågorna var för små eller obefintliga. De experimenterade med att montera hjul på brädor och därigenom utvecklade de en tidig form av longboard. De första longboardarna var oftast gjorda av trä och hade stål- eller lerhjul, vilket gjorde dem ganska primitiva i jämförelse med dagens versioner.

Under 1970-talet började plast- och polyuretanmaterial revolutionera skateboardvärlden, vilket också påverkade longboardens utveckling. De nya materialen gav bättre grepp och hållbarhet, vilket ledde till att longboarding växte i popularitet. Med tiden blev longboarden ett eget fenomen, oberoende av den mer trickbaserade skateboardkulturen.

I början av 2000-talet började longboarding ta fart som en subkultur inom extremsport. Nya tekniker och åkstilar utvecklades, och brädorna blev mer avancerade med nya typer av flex (brädans styvhet), former och komponenter. Evenemang och tävlingar i downhill och freeride ökade också, och långdistansåkning på longboard blev allt vanligare.

Idag är longboarding en internationellt erkänd sport med en egen identitet och följe. Dess utveckling fortsätter genom innovationer i material och design, vilket gör brädorna lättare, snabbare och mer hållbara.

Skillnaden mellan longboard och skateboard

Trots att både longboards och skateboards delar samma grundläggande struktur – en bräda monterad på hjul – finns det betydande skillnader mellan de två som påverkar hur de används och vad de är bäst lämpade för.

  1. Storlek och form: Longboards är betydligt längre och bredare än vanliga skateboards. Medan en skateboard oftast är mellan 70–80 cm lång, kan en longboard vara mellan 90 cm och upp till över 150 cm. Den bredare och längre brädan ger bättre stabilitet, särskilt vid högre hastigheter, vilket gör longboarden idealisk för cruising och downhill-åkning. Skateboards, däremot, är kompaktare och lättare att kontrollera för tricks.
  2. Truckar och hjul: Longboards har truckar (de axlar som hjulen är fästa vid) som är bredare och oftast designade för att erbjuda mer flex och svängförmåga. Detta ger åkaren större kontroll när de tar breda, svepande svängar. Skateboards har smalare truckar som är anpassade för snabb respons och trickbaserad åkning. Longboardhjul är också större och mjukare, vilket gör att de kan rulla smidigare över ojämna ytor och ger bättre grepp i kurvor.
  3. Användningsområden: Skateboards används huvudsakligen för trickåkning i skateparker eller på gator, medan longboards främst används för längre åkturer, downhill, cruising och carving (där man gör stora, flytande svängar).
  4. Flexibilitet och stabilitet: Longboards har ofta mer ”flex”, vilket innebär att de kan böjas något när du står på dem. Detta hjälper till att absorbera stötar och ge en mjukare åkning. Skateboards är styvare, vilket är nödvändigt för att kunna utföra tekniska trick som ollies och kickflips.

Skillnaderna gör att valet mellan longboard och skateboard främst handlar om åkstil och vad man vill göra på brädan.

Skillnaden mellan longboard och skateboard

Olika typer av longboards

Longboards kommer i många former och storlekar, och de är designade för olika åkstilar och syften. Här är några av de mest populära typerna:

  1. Cruiser: Denna typ av longboard är designad för avslappnad åkning och används ofta för att ta sig runt i städer eller på campus. Cruisers har en mjuk flex och stora hjul för att ge en bekväm åkning över trottoarer och andra ojämna ytor. De är perfekta för de som vill ha en smidig transport utan att fokusera på hastighet eller trick.
  2. Downhill: Downhill-longboards är gjorda för att hantera höga hastigheter när man åker nerför branta backar. De har oftast en styvare bräda för att ge bättre stabilitet vid hastigheter över 80 km/h. Hjulen är designade för maximal kontakt med marken, vilket ger bättre grepp och kontroll.
  3. Freeride: Freeride-brädor är en kombination av downhill och trickåkning. De är designade för tekniska svängar, slides och andra avancerade manövrar i hög hastighet. Freeride-brädor har en något styv bräda för bättre kontroll, men erbjuder också en viss flexibilitet för smidiga svängar.
  4. Freestyle: Freestyle-longboards är designade för tricks och kreativa åkstilar. De är oftast lättare och har en mer symmetrisk form, vilket gör det möjligt att åka och landa trick från båda håll. Freestyle-brädor är mångsidiga och används ofta av åkare som vill blanda cruising med trick och tekniska rörelser.
  5. Carving: Carving-longboards är gjorda för att efterlikna känslan av att surfa eller åka snowboard, där åkaren gör långa, flytande svängar. Dessa brädor har ofta mjuk flex och mjuka hjul för att ge en smidig och följsam åkning.

Olika typer av longboards

Longboardens delar och uppbyggnad

Longboarden består av flera viktiga komponenter som påverkar både åkkvalitet och prestanda. Här är de mest centrala delarna:

  1. Bräda (Deck): Longboardens bräda är oftast gjord av flera lager trä, vanligtvis lönn eller bambu, men det finns även kompositmaterial som används för att öka hållbarheten och minska vikten. Brädans längd och bredd påverkar stabiliteten – ju längre och bredare brädan är, desto stabilare blir den. Det finns även olika former på brädan, som drop-through (där truckarna monteras genom brädan för lägre markavstånd) och top-mount (truckarna monteras under brädan för bättre svängförmåga).
  2. Truckar: Truckarna är de metallaxlar som sitter under brädan och håller fast hjulen. På en longboard är truckarna vanligtvis bredare och monterade på ett sätt som gör att brädan kan svänga smidigare och i större radier än en skateboard. Truckarna är justerbara, vilket betyder att du kan finjustera hur tight eller löst du vill att din bräda ska svänga.
  3. Hjul: Longboardhjul är större och mjukare än skateboardhjul, vilket ger bättre grepp och en mjukare åktur, särskilt på ojämna ytor. Hjulens storlek mäts i millimeter (oftast 70–75 mm) och hårdheten mäts i durometer (oftast 78A–85A). Mjukare hjul ger bättre grepp och en bekvämare åkning, medan hårdare hjul rullar snabbare men kan vara mindre bekväma på grova ytor.
  4. Kullager: Kullagren sitter inuti hjulen och hjälper dem att snurra smidigt. De flesta longboardåkare använder ABEC-lager, där en högre ABEC-klassning indikerar högre precision och mindre motstånd i rullningen.
  5. Griptape: Griptape är en självhäftande yta, liknande sandpapper, som sitter på ovansidan av brädan. Den hjälper till att ge grepp för åkarens fötter, särskilt när man gör tekniska trick eller åker i högre hastigheter.

Longboardens design och komponenter är avgörande för att få en så bekväm och smidig åkning som möjligt. Det finns stor variation mellan olika brädor beroende på vilken åkstil man är ute efter.