Pressrelease: Update Stockholm Slussen Surf Wave

8 juli, 2013 av admin

Slussensurf

Klicka för att se konceptbilden större! 3D: Mattias Wiberg

Sthlm Sub Surfers släpper pressrelease med uppdatering för projektet STOCKHOLM SLUSSEN SURF WAVE. Vågprojektet i centrala Stockholm i Slussen startades under 2010 av Sub Surfers engagerade Ants Neo och Johan Sandström i samarbete med kanotklubben Strömstararna. Tanken om en surf-våg i stan har funnits länge. Det fanns av kanotklubben fram till 2007 långt gångna planer på att utnyttja strömmarna kring riksdagshuset för att skapa en våg, men förslaget avslogs tyvärr av Idrottsnämnden.

Nu visar ett examensarbete att det kommer att vara möjligt att surfa i den framtida slussrännan i Slussen. KTH-studenten Caroline Lindberg har gjort åtskilliga modellförsök för att i sitt examensarbete ta reda på om och i så fall hur en surfvåg i nya Slussen skulle kunna utformas.

Se bilder nedan och läs hela pressreleasen här och diskutera det sedan i tråden på facebook-sida här

Genom att blimedlem.subsurfers.se kan du på bästa sätt stötta vårt arbete!

20130624_130829

Caroline Lindberg presenterar sitt examensarbete från KTH för PROJEKT SLUSSEN med deltagare från Sub Surfers och Kanotklubben Strömstarana.

20130624_135505

Projektchefen Andreas Burghauser presenterar Nya Slussen med slussrännan i mitten.

20130624_135505_closeup

Närmare bild på nya slussrännan som är 12 m bred. Det kommer vara 100m mellan slussluckorna. Den stående vågen kommer bildas ca 6-10 m framför första slussluckan uppåt i bilden. Vattenfallet är i snitt ca 0,8m vilket i snitt skulle ge oss en 0,8m hög våg enligt tester och beräkningar.

perspektiv1_fixad

Bild på hur de nya slussluckorna kommer att se ut. Genom att skruva dit en spoiler i denna form lyckades Caroline Lindberg i sitt examensprojekt förändra vågens form efter önskan.

detalj1

Närbild på spoilern som ger vågen en skön böjd form.

IMG_9102

Slusslucka och ränna i skala 1/12 skapar en surfbar våg ca 6-10 meter framför.

IMAG0671_våg_markerad

Spoilerna form skapar en rundad våg vars sidor bryter mot mitten. Man droppar in från sidorna i vitvatten för att åka in i pointen. Det blir perfekt att sedan köra cutbacks mot brytande point som ändras något efter dina svängar.

IMG_9040

Test med longboard i skala 1/12. Till skillnad mot vågen i München som byggs upp av överkritiskt vatten, så behöver vågen i Slussenrännan konstrueras med underkritiskt vatten så att båtar kan passera på djupt vatten. Det betyder att vi å ena sidan får en mindre våg, men istället kraftfullare. Alltså ingen risk att knäcka fenan i formen under vågen eller kunna träffa botten med kroppen. Strömmen i slussen kommer också vara lägre än vid överkristisk vatten, vilket ger klart mindre stressad surfing-känsla.