X
Bli medlem
Till toppen

Musik: DEVO – Something For Everybody [2010-06-15]

20 maj, 2010 av admin

För många gamla skatare är DEVO lika med skateboard-musik och nostalgin är på top när deras låtar ljuder över rampen i en skate-session. Den 15:e juni släpper de sitt första studioalbum efter 20 år och över 30 år som band.

Så visst är detta en stor händelse även för Sthlm Sub Surfers äldre medlemmar, men kanske också för de yngre?




Historia, översatt med google.translate.com, läs originaltexten här

”För trettio år sedan sa man att vi cyniska, att vi hade en dålig inställning, säger Devo’s Mark Mothersbaugh. ”Men nu, när du frågar folk om de-evolution är verklig, de förstår att det var något av vad vi sade. Det är inte sånt man vill se bevisade rätt, men det gör det lättare att prata om. ”

”Världen är i synk med Devo, säger hans band-mate samt co-writer Gerald Casale. ”Vi är inte killarna som freak folk ut och skrämma dem, we’re som husband på Titanic, underhållande alla när vi går ner.”

Och så, nu är det dags. Mer än tre decennier efter lanseringen av sin visionära debut, F: är vi inte män?A: We Are Devooch en full 20 år sedan det senaste studioalbumet Devo är tillbaka med den träffande titeln något för alla. Den långa ryktet, vilt förväntade albumet (som lanserades med en minnesvärd prestanda i Vancouver vid olympiska vinterspelen) funktioner bandets klassiska line-up-Mark och Bob Mothersbaugh, Gerald och Bob Casale-sällskap av trummisen Josh Freese (Nine Inch Nails, Guns n ’Roses). Producerad av Greg Kurstin (The Bird & The Bee), album även bidragen från John Hill och Santi White (mer känd som stigande hip-hop stjärnan Santigold), John King of the Dust Brothers och Teddybears.

Även om 12 låtarna på något för alla är byggda på Devo’s signatur mekaniserade swing, för registrering och presentation av albumet såg bandet experimentera med en helt ny metod. Greg Scholl kom in för att kunna fungera som COO för Devo, Inc., och-samarbete med reklambyrån Mother LA-genomfört en rad studier genom www.clubdevo.com plats för att hjälpa bandet med sin kreativa beslut, från färgval till låten mixar.

”Vi beslutade att aktivt söka synpunkter och kritik utifrån människor och använda den som ett verktyg snarare än fly eller strunta i det, säger Gerald Casale. ”Våra erfarenheter som deltar i nästa kreativitet-saker som företag skapa samförstånd, fokusgrupper, göra dig uppskatta den anslutning som en artist har för samhället.”

”Tidigare, Devo var mycket isolerade, säger Mark Mothersbaugh. ”Den här gången blev jag fascinerad av tanken på att ha människor som förstod Devo faktiskt arbetar på låtarna, och att göra våra låtar som vi gjorde med ”Satisfaction” på vår första skiva. Placera inga gränser på sin produktion stil Låt dem få vad de behövde för att göra Devo vara vad den borde vara efter uppvaknandet ur skendöd i 20 år. ”

Hans uppenbarelse kom när Teddybears gjorde en remix av låten ”Watch Us Work It”, en idé initieras av Moder byrån. ”De tog Josh Freese trummor av och på ett prov från något som vi kommer tillbaka i, typ, 1982. Och jag tänkte,” som verkligen är bättre! ” Det var första gången jag verkligen såg att Devo haft något att ta till sig, samt något att ge. ”

Visst Devo har haft mycket att förmedla sedan Gerald Casale bildade gruppen i Akron, Ohio, 1973. Bandet var en förlängning av ett multi-media utforska idén att mänsklighetens framsteg hade upphört, och processen för de-evolution hade börjat. Devo tidiga arbete uppmärksammades av sådana ikoner som Neil Young och David Bowie, och med låtar som ”Whip It” och ”Girl U Want” och åtföljande, revolutionär musik video, grupp blev en av de definierande handlingar 1980-talet.

Devo’s sound, stil och filosofi har ett inflytande på konstnärer från Rage Against the Machine till Lady Gaga. Kurt Cobain sa en gång ”Av alla band som kom från tunnelbanan och faktiskt gjort det i mainstream, Devo är det mest utmanande och omstörtande av alla. ”

År 1990 Devo förvandlats från en inspelning och konsert agera för att sätta mer fokus på individuella sysselsättningar och olika kreativa företag. Mark Mothersbaugh, tillsammans med bror Bob och Bob Casale, började göra musik för film och TV, arbetar på Pee-Wee’s Playhouse och Rugrats och filmer av Wes Anderson. Gerald Casale riktade betyg för reklamfilmer och musikvideor för artister som Miller Lite öl och fru Butterworth-talet till Rush, Foo Fighters, och Soundgarden respektive. (”Allt vi gjort utanför Devo är i grunden en permutation på temat började vi med, säger Mark Mothersbaugh.) Under tiden Devos musik var ”en stapelvara i filmer, reklamfilmer, och videospel.

Efter förekommer sporadiskt i samråd och arbetar med 2006’s Devo 2,0 projekt-och barn ger sång till Devosånger-bandet började stop-and-start-projektet för att göra ny musik. ”Det var nu eller aldrig”, säger Gerald Casale. ”Vi är alla fortfarande lever, och vi kan alla spela och sjunga, förmodligen bättre än vi någonsin gjort tidigare. Dessa nya låtar, som ”Don’t Shoot (Jag är en Man)” eller ”Vad vi gör, ” är Devo som något Devo har någonsin gjort. ”

Speciellt anmärkningsvärd på något för alla är fokus dess sånger tillföra fadd absurda i så mycket samtida tal (missa inte den sista skrik av ”Don’t tase mig, bro!” på ”Don’t Shoot”). Mark Mothersbaugh påpekar att, för all uppmärksamhet ges vanligtvis till Devo’s funky robot ljud, har detta alltid varit en central del av dess arbete.

”Vi växte upp i en tid när vi såg hippies bli höft kapitalister, när den riktiga punkare verkligen förstört sig själva, och vi kom fram till att upproret var föråldrad, säger han. ”Vi såg omstörtande verksamhet som den mest framgångsrika form av förändring, så vi hade alltid en attraktion till last fraser som du kan omforma och undergräva för att passa dina egna behov.”

Gerald Casale tillägger att Devo verkligen var att titta på dagens värld när du skriver nya låtar. ”Den tautologi i en rad som” Vad vi gör är vad vi gör ”är hämtad direkt från hip-hop, säger han. ”Och ord som” bro ”och” dude’-we’re omgiven av det hela tiden,-åringarna gör 20 inte ens se någon ironi i det längre. ”

En Devo för vår tid. Ett band som utvecklas, även när världen runt omkring dem bekräftar förfall de har länge misstänkt. Med något för alla, Devo har vunnits genom erfarenhet, finslipat sin attack, och är beredd att slå larm för en annan generation.

”Som arga unga män som har validerats, har vi möjlighet att göra något som genljuder som det gjorde redan i början av dagar, säger Mark Mothersbaugh. ”Det är samma bil, just nu med krockkuddar, bromsar makt och styrning.”

”Vi är inspirerade av verkligheten, säger Gerald Casale,” eftersom världen är så löjlig och dum. DE-EVOLUTION är verkligt. ”




Läs också Jan Gradvalls krönika om DEVO från 2010-03-26:

Den 4 maj 1970 är en svart dag i amerikansk historia. Under en studentdemonstration mot Vietnamkriget på Kent State University i Ohio började soldater skjuta mot de obeväpnade studenterna. Nio skadades, fyra dog.

Neil Young har spelat in en känd låt om händelsen, ”Ohio”. Men vad inte lika många känner till är att studentmassakern även blev startskottet för den subversiva rockgruppen Devo.

Två av de fyra studenter som dödades var nära vänner till Jerry Casale. Under de tre månader som Kent-universitet stängdes för krishantering bildade han gruppen Devo tillsammans med Mark Mothersbaugh.

Namnet Devo är en förkortning av De-Evolution. Gruppens tes, som stärktes av massakern, är att människans utveckling inte längre går framåt, utan att den nu har vänt och går bakåt.

Läs mer här

  • Bli medlem nu!